Skip til hoved indholdet
    Hjem Ejendomme TV-overvågning, offentligheden

TV-overvågning, offentligheden

Silkeborg Kommune passer godt på dine oplysninger

Efter databeskyttelsesforordningen skal vi give dig en række oplysninger, når vi behandler oplysninger om dig – uanset om du selv har givet os informationen, eller om oplysningerne stammer fra andre.

1. Silkeborg Kommune er dataansvarlig

Silkeborg Kommune er dataansvarlig for personoplysningerne.

Dine personoplysninger vil blive behandlet i Silkeborg Kommune, i afdelingen Ejendomme, Østergade 1, 8600 Silkeborg. Telefon: 89 70 10 00

2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores Databeskyttelsesrådgiver.

Du kan finde yderligere oplysninger om Silkeborg Kommunes Databeskyttelsesrådgiver via databeskyttelse.silkeborg.dk:

Gå til databeskyttelse.silkeborg.dk

3. Formålene med og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger

Formålet med at Silkeborg kommune benytter videoovervågning er at forebygge og opklare kriminalitet.

Kommunen ønsker desuden at sikre sig mod skader og tab.

Formålet er desuden at sikre stabil drift, samt at skabe tryghed for kommunens medarbejdere og borgere.

På de steder, hvor der foretages videoovervågning, er der opsat skiltning, der informerer om videoovervågningen.

Vi behandler personoplysningerne efter Databeskyttelsesforordningen (forordning 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger) og dansk lov på området.

Vores lovhjemmel er databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra e for så vidt angår almindelige oplysninger.

Såfremt TV-overvågningen indeholder oplysninger om potentielle straffe, sker behandlingen med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 10 og databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Oplysningerne behandles desuden i medfør af lov om TV-overvågning jf. lovens § 2 a, 2 c, og 2 d sammenholdt med § 2, stk. 2. §3 a og § 4 d.

4. Modtagere af personoplysningerne

I tilfælde af og eller mistanke om strafbare forhold vil det som udgangspunkt være Team Forsikring og Risikostyring ved Silkeborg Kommune, der gennemgår optagelserne.

Midtjysk Brand & Rednings alarmcentral har adgang til optagelserne, idet de kan tilkalde politiet samt medarbejdere fra Teknisk Service og IT-drift, når der sker en hændelse.

Medarbejdere i IT-drift, har adgang til kameraerne, da de skal overvåger, at kameraerne virker som de skal.

Eventuel videregivelse til politiet sker i overensstemmelse med lov om TV-overvågning § 4d, stk. 2 jf. § 4c og databeskyttelseslovens § 8 stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Optagelserne bliver ikke offentliggjort, videregivet eller forevist til andre end til politiet, hvor optagelserne evt. indgår en efterforskning, medmindre du har givet dit udtrykkelige samtykke hertil, eller hvis videregivelsen følger af lov.

Vi videregiver desuden dine oplysninger til databehandlere. Databehandlere betyder i denne sammenhæng, de IT-systemer, vi bruger til at behandle henvendelsen.

5. Opbevaring af oplysninger om dig

Som udgangspunkt slettes optagelserne efter max. 30 dage.

Optagelser kan dog blive gemt i længere tid, hvis det er nødvendigt af hensyn til en efterforskning og /eller en indgivet anmeldelse om strafbare forhold.

Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 10 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

6. Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning

I helt særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse

Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder:

Gå til Datatilsynets vejledning og læs mere om de registreredes rettigheder

Du kan også læse mere om dine rettigheder på databeskyttelse.silkeborg.dk:

Gå til databeskyttelse.silkeborg.dk

7. Overførsler til usikre tredjelande

Silkeborg Kommune anvender Microsoft 365, når vi behandler din sag. Det kan f.eks. være brug af Outlook eller andre Microsoft produkter.

I den forbindelse er vi kontinuerligt opmærksomme på, at iværksætte tilstrækkelige tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for så vidt muligt at sikre, at beskyttelsesniveauet omkring dine personoplysninger er tilstrækkeligt højt.

Du er velkommen til at kontakte os for yderligere oplysninger.